Despre noi

Fotografia mea
Tirgu Mures, Mures, Romania
patru "nebuni" indragostiti si iubitori de natura

luni, 12 ianuarie 2009

Retezat

Muntii Retezat fac parte din Carpatii Meridionali, grupa muntoasa Retezat-Godeanu. Sunt impartiti in doua masive, si anume Retezatul Mare alcatuit in cea mai mare parte din roci cristaline si Retezatul Mic, dezvoltat dintr-un relief in care predomina rocile calcaroase. Cele doua masive se unesc in apropierea Lacului Bucura, formand impreuna una dintre cele mai interesante grupe muntoase din Carpatii nostri, remarcandu-se prin frumusete, salbaticie si un farmec aparte.

Dar nu o sa tin acum o lectie de geografie. Vreau doar sa spun ca sunt mandra, mandra ca locuiesc in aceasta tara care ne ofera atatea locuri minunate, locuri care ne desfata ochii si ne relaxeaza, locuri de care putem fi mandri si pe care trebuie doar sa le observam cu mai multa atentie.
Am ales sa vorbesc despre Parcul National Retezat si datorita faptului ca acesta participa la o competitie mondiala, putand ajunge una dintre cele 7 noi minuni naturale ale lumii. Deocamdata a ajuns in faza semifinala si sper sa ajunga in finala pentru ca o merita din plin. Votati pentru Parcul National Retezat aici : http://www.new7wonders.com/nature/en/vote_on_nominees.

Parcul National Retezat a fost creat in anul 1935 si de curand a fost numit Rezervatie a Biosferei din anul 1979 si cuprinde si o rezervatie stiintifica. In interiorul sau exista 20 de varfuri muntoase de peste 2000 de m altitudine si peste 80 de lacuri glaciare. Parcul este renumit prin diversitatea florei si faunei, adapostind peste 1200 de specii de plante superioare, 130 de plante rare sau vulnerabile, 50 de specii de mamifere, 168 de specii de pasari, 9 specii de reptile si 5 specii de amfibieni.

Desi la inceput peisajul "de la inaltime" mi s-a parut putin deprimat datorita stancilor golase acoperite cu muschi de un gri-verzui, muntele te captiveaza prin salbaticia lui si prin linistea pe care ti-o induce.

Cea mai mare parte a masivului este formata din sisturi ciristaline. Imaginile din "salbaticia Retezatului" nu mai au nevoie de alte comentarii - priviti si veti intelege totul...Uneori te simti marunt in fata minunilor naturii...

Cel mai spectaculos si impresionant relief este insa cel glaciar care se gaseste din plin in acesti munti: circuri, vai, lacuri si cascade.
Cele mai mari cascade sunt Lolaia, Ciumfu si Rovine. Noi am reusit sa vedem doar cascada Lolaia:

La tot pasul sunt si alte cascade micute...

Si aceasta in forma de inima...

Tot aici se afla si cel mai intins lac glaciar din Romania: Lacul Bucura. Acesta se afla la altitudinea de 2040 m si are o adancime maxima de 15.5 m. Suprafata lacului este de 8.9 ha, iar volumul estimat de apa este de 625.000 m cubi.

Un alt lac care m-a impresionat foarte mult este Lacul Pietrele, datorita aranjamentului deosebit al rocilor de pe fundul sau. Cineva zicea ca si-ar face o asemenea "decoratiune" in curtea casei...

Traseele turistice sunt bine marcate si nu prea ai cum sa te ratacesti, iar in ceea ce priveste gradul de dificultate nu pot zice ca e foarte greu (si aici ma refer la trasee periculoase, abrupte), dar necesita echipament adecvat incluzand manusi si caciuli impotriva vantului care bate destul de puternic la inaltimi. Masivul Retezat are clima aspra si umeda, iar la peste 2000 m altitudine temperatura medie a aerului este de -2 pana la -4 grade C. La altitudini de 1400-1500 m valorile medii de temperatura ajung la 2-4 grade C.

Acesta este semnul pe care l-am urmat prin padure pana la primul popas - Cabana Gentiana.

Apoi semnul pe care l-am urmat pana la Lacul Pietrele si Curmatura Bucurei:

Poza aceasta pare putin infricosatoare deoarece era foarte innorat... Ne-am si speriat ca va ploua, iar frigul si vantul din Curmatura Bucurei erau puternice...

Potecile din rezervatia stiintifica nu sunt permise accesului turistilor; frumusetile din interiorul acesteia ni se dezvaluiedin inaltul crestelor. Astfel, zona va fi protejata. Ne-ar fi placut sa ajungem si pe Varful Peleaga (2509m), cea mai inalta culme din Retezat, dar era mult prea frig si ar mai fi trebuit sa mergem pe creasta muntelui inca cel putin 2 ore.

Padurea imbraca pante abrupte acoperite cu imense grohotisuri fosile, iar covorul jnepenilor protejeaza partile superioare ale culmilor. Peisajul e superb...

Printre plante pot fi intalnite o sumedenie de specii ocrotite: macul galben de munte, argintica, sangele voinicului, ghintura, crinul galben. Noi am intalnit multe specii de flori dar dintre cele protejate cred ca am nimerit doar argintica (prima poza :P)...

Dintre animale, pot fi intalnite adesea capra neagra, cocosul de munte si ursul; marmota este si ea prezenta. Noi nu am avut insa ocazia de a intalni vreunul dintre aceste animale, deoarece am fost un grup mare si eram tare galagiosi, dar cu putina liniste si atentie sunt sigura ca s-ar fi putut observa cateva (cel putin o veverita). In schimb, la intoarcere am gasit pe drum un sarpe pe care l-am pozat fericiti ca am gasit o vietate.

Era sa uit... si niste fluturi de noapte la pensiunea unde am fost cazati:

Am gasit si piatra-inimioara, nelipsita din toate drumetiile noastre:

Ceea ce m-a surprins in mod foarte placut a fost faptul ca nu am vazut gunoaie in padure sau in apa, spre deosebire de alte locuri pe care le-am vizitat unde pungile de plastic si peturile impanzesc malurile apelor, iar zonele de camping sunt pline de gunoaie pe care posesorii lor "au uitat" sa le arda sau sa la duca la un tomberon.

In ceea ce priveste cazarea, aceasta se poate face la una din pensiunile din zona sau intr-un loc de camping, cu cortul. Noi am fost cazati la Cabana Ecologica Codrin, unde am avut "restrictii" de curent desi in zona era curent electric tras, datorita incercarii gazdelor de a folosi surse de curent alternative.